Obrona tytułu mistrza świata na skoczni normalnej to sztuka niezwykle trudna. W rozgrywanych od 1962 na mniejszym obiekcie MŚ ta sztuka udała się tylko jednemu skoczkowi. W sobotę przed takim wyzwaniem stanie Dawid Kubacki.
Mistrzostwa świata w narciarstwie klasycznym rozgrywane są od 1925 roku. Do 1958 roku rozgrywano tylko jeden konkurs indywidualny. Od MŚ w 1962 w Zakopanem pojawiła się rywalizacja na dwóch obiektach. Na Średniej Krokwi najlepszy okazał się Norweg Toralf Engan, który wyprzedził Antoniego Łaciaka. Norwegowie "obronili" złoto na własnym terenie w Oslo cztery lata później. Jednak sięgnął po nie Bjoern Wirkola. Engan był jednak dopiero 34.
Kolejna obrona "krajowa" udała się zawodnikom z NRD, którzy triumfowali w 1974 i 1978 roku. Hans-Georg Aschenbach wygrał w Falun, a w Lahti najlepszy był Matthias Buse. Pierwsza połowa lat 90. to czas Japończyków. W 1993 w Falun triumfował Masahiko Harada, a w 1995 w Thunder Bay – Takanobu Okabe.
W ten sposób docieramy do pierwszych polskich triumfów. W tym jednak przypadku cała zasługa leży po stronie Adama Małysza. "Orzeł z Wisły" w 2001 w Lahti zdobył swój pierwszy złoty medal. Dwa lata później w Predazzo obronił tytuł jako pierwszy – i jedyny – w historii.
Nie był to jego ostatni triumf na mniejszym obiekcie w MŚ, bo w wielkim stylu triumfował na Miyanomori w Sapporo w 2007 roku. Dominację Małysza na normalnej skoczni przerwał w 2005 sensacyjny Rok Benković.
Potem mieliśmy jeszcze obrony "krajowe". W 2009 i 2011 najlepsi byli Austriacy – Wolfgang Loitzl wygrał w Libercu, a Thomas Morgenstern w Oslo. Na Midtstubakken brązowy medal wywalczył Adam Małysz. Lata 2013 i 2015 to dominacja Norwegów. W Predazzo po złoto sięgnął Anders Bardal, a w Falun ze zwycięstwa cieszył się Rune Velta.
Teraz przed szansą powtórzenia wyczynu Małysza stoi Dawid Kubacki. W Seefeld zapisał się w historii mistrzostw świata nieprawdopodobnym awansem w stosunku do pierwszej serii. Polak zaatakował złoto z 27. miejsca. Drugi był Kamil Stoch, który także zaliczył ogromny awans – z 18. pozycji.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.